Nuffnang Ads

Merarik di Apesal.com

3 Perkara/Elemen asas Fotografi

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Selamat Tahun Baru 2012 !....Sempena tahun 2012 ni saya ade buat sedikit pembaharuan pada blog ni. Sedikit 'rebranding' untuk memberi sedikit kelainan dan menambah informasi kepada blog ni....bukan sekadar blog berkongsi informasi menarik, tips dan tricks, tetapi info tambahan berkenaan bidang fotografi dan sebagai 'Travelog'.


Untuk entry pertama edisi 2012 ini, saya nak mengetengahkan 3 Perkara/Elemen asas Fotografi. Perkara penting yang perlu dititikberatkan apabila mengambil gambar adalah 'Exposure'. Apa itu exposure? Exposure atau exposure value (EV) adalah nilai dedahan cahaya pada sensor bagi pengguna Kamera DSLR (Digital Single Lens Reflex) atau nilai dedahan cahaya pada filem bagi pengguna Kamera SLR (Single Lens Reflex). Nilai dedahan atau lebih selesa disebut exposure ini adalah kombinasi antara 3 perkara.

EXPOSURE = SHUTTER SPEED + APERTURE + ISO

3 Perkara/elemen asas fotografi adalah Shutter Speed, Aperture dan ISO.

SHUTTER SPEED
 
Shutter Speed adalah jangka masa shutter terbuka dan mendedahkan sensor atau filem kepada cahaya. Shutter speed dikira dalam unit saat bermula dari 1/8000 hingga BULB. BULB - shutter akan sentiasa terbuka selagi shutter button ditekan/tidak dilepaskan (selalunya digunakan untuk penggambaran light graffity). Shutter speed yang ideal untuk pengambaran normal adalah dalam lingkungan 1/60 dan kebawah. Jika menggunakan shutter speed yang tinggi, pastikan tangan anda betul-betul stabil atau gunakan tripod. Untuk pengetahuan, kamera DSLR sekarang dilengkapi dengan fungsi anti gegar (anti Shake/Image Stabilization), nama yang digunakan bagi fungsi anti gegar ini berlainan bagi setiap pengeluar kamera.

Nikon : Vibration Reduction
Sony : Steady Shot
Canon : Image Stabilization
Tamron : Vibration Compensation


Semakin lama shutter dibuka, semakin banyak cahaya yang masuk dan kalau gegaran berlaku akan mengakibatkan image blur. Lainlah kalau nak buat effect light streaks.

APERTURE (pronounce as APER CER)


Aperture atau lebih dikenali sebagai f-number adalah nilai bukaan iris pada bahagian dalam badan kamera yang akan meng'expose'kan sensor pada cahaya. Ianya dikira dalam unit F dan berdasarkan diameter bukaan iris. Nilai aperture bergantung kepada jenis lensa yang digunakan. Ada yang bermula dengan F1.4 dan ada yang bermula dengan F3.5. Bagi lensa standard 18mm - 55 mm, nilai aperturenya adalah bermula dari F3.5. Semakin besar nilai aperture, semakin kecil bukaan iris pada kamera, dan semakin sedikit cahaya masuk.


ISO

ISO atau kesensitifan sensor atau filem terhadap cahaya. Bagi pengguna DSLR, nilai ISO boleh dilaras pada badan kamera, tetapi bagi pengguna SLR, yang menggunakan filem, nilai ISO adalah fix pada jenis filem yang dugunakan. Sebagai contoh, zaman dulu, ingat tak waktu kita guna kamera, tak kiralah kamera kompak/'point and shoot' atau SLR, kalau nak tangkap ambil gambar memerlukan gulungan filem. Pada gulungan filem tu ade tercetak nilai ISO, 100, 200 dan sebagainya. Tetapi sekarang, zaman dah berubah. Filem telah digantikan dengan sensor peka cahaya, jadi nilai ISO tu dah tak fix. Boleh diubah mengikut keadaan sekitar kerana kesensitifan sensor itu diubah secara terus.
Untuk pengetahuan, ISO akan menghasilkan jumlah bintik (grain) berdasarkan nilainya.... Semakin besar nilai ISO itu, semakin banyak nilai grain yang dihasilkan. Grain ini dipanggil 'noise' dalam bidang pengimejan dan editing. ISO 100 dianggap sebagai nilai ISO yang standard. Nilai ISO yang terdapat sekarang adalah dari 'range' ISO 100 - ISO 12800.

Banyak lagi perkara pentin dalam bidang fotografi ni. Selepas ini mungking saya akan post berkenaan mode penggambaran/control dial pada kamera atau mungkin teknik mengambil gambar miniature-faking.

Sumber : tarmizishukri.com

2 comments:

Komen dan tinggalkan jejak kat sini, nnt saya singgah. :)